Прямі інвестиції Німеччини в Китай за першу половину 2024 року склали 7,3 млрд євро порівняно з 6,5 млрд євро за весь 2023 рік. Про це пише MigNews з посиланням на Financial Times.
Прямі інвестиції Німеччини в Китай різко зросли цього року, що свідчить про те, що компанії в найбільшій економіці Європи ігнорують заклики свого уряду диверсифікуватися на інші, менш геополітично ризиковані ринки.
Згідно з даними, наданими Financial Times Бундесбанком, центральним банком Німеччини, прямі інвестиції Німеччини в Китай у першому кварталі 2024 року склали 2,48 млрд євро, а в другому кварталі зросли до 4,8 млрд євро.
Загальна сума за перше півріччя 2024 року становить 7,3 млрд євро, порівняно з 6,5 млрд євро за весь 2023 рік.
Інвестиції, значна частина яких обумовлена великими німецькими автовиробниками, здійснюються, незважаючи на попередження уряду Олафа Шольца про зростаючі геополітичні ризики, пов’язані з китайським ринком.
Президентка Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн закликала бізнес у ЄС зменшити ризики, пов’язані з найбільшою економікою Азії.
Багато хто в Європі хвилюється, що керівники німецьких компаній не засвоїли уроки війни в Україні, яка викрила небезпечну залежність Німеччини від Росії та її надмірну залежність від російського газу.
Існує побоювання, що ескалація геополітичної напруги в Тайванській протоці може виявитися катастрофічною для багатьох німецьких компаній, які мають глибокі — і посилювані — зв’язки з Китаєм.
Це також може відрізати Німеччину від багатьох критично важливих ресурсів і сировини, необхідних для виробництва всього, від хімікатів до сонячних батарей і акумуляторів для електромобілів. Залежність Німеччини від китайського імпорту особливо висока у випадку з рідкісноземельними металами, такими як скандій і ітрій.
Експерти кажуть, що значна частина інвестицій – це реінвестовані прибутки, зароблені в Китаї. Дослідження Кельнського інституту економічних досліджень (IW Köln) показало, що більше половини з 19 млрд євро прибутку, який німецькі компанії отримали в Китаї минулого року, було реінвестовано там же.
Вони зазначили, що зростання прямих інвестицій Німеччини відображає нову стратегію «У Китаї, для Китаю», яку використовують компанії, такі як Volkswagen, яка має на меті збільшити виробництво на одному зі своїх найбільших ринків.
«Під час пандемії та блокади Суецького каналу компанії зіткнулися з багатьма проблемами, що спричинили вузькі місця в постачаннях», – сказав Фрідолін Страк, експерт з Китаю в BDI, головній бізнес-асоціації Німеччини. «Вони рішуче налаштовані зменшити всі ризики у своїх ланцюгах постачання шляхом їхньої реорганізації на регіональній основі, через локалізацію. Це багато відбувається саме в Китаї».
Але Юрген Маттес, експерт з торгівлі між Німеччиною і Китаєм в IW Köln, попередив, що ця стратегія завдасть шкоди німецькій економіці.
«Це захист від можливих геополітичних ризиків, таких як ескалація в Тайванській протоці, але це на шкоду німецькій економіці та німецькому ринку праці», – сказав він. «Ми будемо менше експортувати до Китаю, і більше буде вироблятися в Китаї китайськими робітниками».
Останні дані з’явилися трохи більше ніж через рік після того, як уряд Шольца ухвалив першу в історії Німеччини стратегію щодо Китаю, план, який був побудований на необхідності для найбільшої економіки Європи зменшити ризики у відносинах з Китаєм.
Хоча Шольц наполягав на тому, що він проти «від’єднання» Німеччини від Китаю і повного розриву зв’язків, він застерігав компанії «не класти всі яйця в один кошик». Стратегія закликала німецькі компанії диверсифікувати свої ланцюги постачання та експортні ринки від Китаю, щоб зменшити вразливість країни до зовнішніх потрясінь.
Проте досі мало свідчень того, що компанії — особливо великі автовиробники — дослухаються до застережень уряду.
Даніель Го, аналітик американської дослідницької групи Rhodium Group, сказала, що «сильний імпульс» німецьких інвестицій у Китаї триватиме до кінця року.
Вона зазначила кілька великих оголошень у останні місяці, таких як плани Volkswagen інвестувати 2,5 млрд євро в розширення свого виробничо-інноваційного центру в місті Хефей у провінції Аньхой, а також плани BMW інвестувати 2,5 млрд євро в свою виробничу базу в Шеньяні.
«Протягом останніх п’яти років німецькі інвестиції стабільно становили понад 50% інвестицій країн ЄС27 у Китай, головним чином завдяки внеску німецьких автовиробників», – сказала вона.
Деякі бізнес-лідери приватно висловлюють занепокоєння щодо поглиблення участі німецької автомобільної промисловості в Китаї. Зокрема, Volkswagen піддався масовій критиці через свою діяльність у Сіньцзяні, де китайська влада звинувачується у масштабних репресіях проти уйгурського населення.
«Деякі з них занадто залежні від прибутків, які вони отримують у Китаї», – сказав один з них. «Вони застрягли в своєрідній золотій клітці».
Нагадаємо, що Німеччина планує переглянути соціальну допомогу для безробітних українців.